پورتال اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی ::thinkers.tebyan.net
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

دعایی که امام حسین(ع) به فرزند خود آموخت ..

از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت شده که می فرمایند: "پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم هایشان خون، فوران می کرد، فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه علیها السلام آن را به من آموخت فراگیر، او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل آن را فرا گرفته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می شود و پیش آمدهای عظیمی که رخ می دهد آنرا بخواند."

18 آذر 1391

شبهاتی پیرامون فلسفه عزاداری

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به نامه ای پیرامون فلسفه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، تاکید کردند: اگر عزاداری ها برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نبود، همه چیز مُرده بود؛ این ها رمز حیات، حفظ سابقه، حفظ هویّت و میراث بزرگ فرهنگی است.

17 آذر 1391

با جواد فروغی؛ ستاره قرآنی دهه 60؛

جواد فروغی نوجوان را خیلی ها می شناختند، قرائت قرآن مشهوری داشت و در بیشتر مسابقات بین المللی قرآن شرکت می کرد اما چند وقتی است از آن شور خبری نیست. شما کنار رفته اید یا ما بی خبریم؟ من که هرگز از قران دور نمی شوم. اصلا مگر می شود بدون قران زندگی کرد؟ نکته اینجاست که شرایط فرق کرده و من هم دیگر آن نوجوان و کودک سال های قبل نیستم. از سوی دیگر گرفتاری های روزمره زندگی که سراغ هر کسی می رود مرا هم درگیر کرده. با این حال فعالیت های قرآنی من نه تنها کم نشده بلکه فکر می کنم بیشتر هم شده. البته نوع و شیوه اش کمی تغییر کرده. شاید به خاطر همین کمتر چیزی شنیده می شود و شما هم کمتر باخبرید.

17 آذر 1391

نماز شب و آثار آن در دنیا

- بازداشتن از گناه یکی از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است.بهترین وسیله ای که مانع گناه انسان می شود و قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا کرده است نماز است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: « فإنّ صلاة الیل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب انسان را از گناه باز می دارد.»

17 آذر 1391

جزئیات جدید از تربتی که روز عاشورا خون گریست

مسؤول موزه آستان مقدس حسینی در این باره گفت: ما این تربت را در یک شیشه مخصوص و در مکان معینی در موزه قرار داده بودیم. به این صورت که شش نمونه مختلف از این تربت را که منسوب به قبر مطهر امام حسین علیه السلام بود و از اشخاص و معتمدین کربلا به دست ما رسیده بود با هم مخلوط کرده و در شیشه ای .....

16 آذر 1391

توصيه آيت الله بهجت(ره) به يک عمل مستحبي

معلوم مى شود نماز شب مستحبى است نظير روضه خوانى، که وقتى در زمان رضاخان منع کردند، يکى از اصحاب و اطرافيان حاج شيخ عبدالکريم حايرى (رحمةالله) به ايشان عرض کرد: چيزى نيست ، روضه خوانى يک عمل مستحب است که پهلوى آن را منع کرده است. حاج شيخ (رحمةالله) فرمود: بله مستحبى که هزار واجب در آن است.

16 آذر 1391

تقواى عملى از ديدگاه امام على(ع)

1 - گفتار: گفتارشان راست و سنجيده است. 2 - لباس: در لباس، معتدل و ميانه رو هستند. 3 - مشى: در روش زندگى و در راه رفتن فروتن و متواضع‏اند. 4 - تقواى چشم: چشمان خويش را از آنچه خداوند بر آنها حرام نموده پوشيده‏اند. 5 - تقواى گوش: گوشهاى خود را وقف شنيدن دانش سودمند ساخته‏اند.

16 آذر 1391

آرزوی حج و راهکارهای عملی شدن آن

قال الصادق (ع): (مَن قَرَأَ سُورهَ «عَمَّ یَتساءلون» لَم تخرج سنتُهُ إذا کانَ یُدمِنُها فی کُلِّ یَومٍ حَتّی یَزورَ بَیتَ الحرامَ إن شاءَ اللهُ.)(13) «هر کس سوره ی «عم یتساءلون» را بخواند به شرط آن که هر روز بر آن مداومت داشته باشد، از آن سال خارج نمی شود مگر این که خانه ی خدا را زیارت خواهد کرد.

14 آذر 1391

گزارشی از جهنم! بزرگترین مانع خوشبختی ما

چقدر به دنیا علاقه داشتید؟ گفت: به اندازه ی علاقه ی کودک شیرخوار به پستان مادر، هرگاه دنیا به ما رو می آورد خوشحال بودیم و هر وقت پشت می کرد، اندوهگین می شدیم. پرسید: چه اندازه طاغوت را می پرستیدید؟ جواب داد: هر چه می گفتند: اطاعت می کردیم. پرسید: چرا از میان این مردگان فقط تو با من سخن گفتی؟ پاسخ داد: زیرا این ها دهانشان با لجام های آتش بسته شده است و ملائکه ی تندخو و سختگیر بر آنان گماشته شده اند، من میان آنان بودم؛ ولی از رفتارشان پیروی نمی کردم، هنگامی که عذاب خدا رسید، مرا نیز فرا گرفت، اکنون کنار جهنم به مویی آویزانم، می ترسم در آتش فرود آیم. عیسی به پیروان خود گفت: در جایگاه زباله خوابیدن و نان جو خوردن بسیار بهتر است، در صورتی که دین انسان سالم بماند.»

14 آذر 1391

فلسفه و فوائد غیبت امام زمان(عج)

فوائد عبارتند از: ۱- از آنجا که امامان توسط خلفای بنی امیه و بنی عباس به شهادت رسیدند خصوصاً امام جواد(علیه السلام)، امام هادی(علیه السلام)، و امام عسگری(علیه السلام) که در سنین جوانی به شهادت رسیدند و این امامان در شرائط سخت و تحت نظارت سربازان زندگی می کردند تا امام زمان را بهتر شناسایی کرده و در همان دوران کودکی به شهادت برسانند لذا خداوند به دلیل حفظ جان حضرت و جلوگیری از کشته شدن ایشان امر غیبت را قرار دادند و به دلیل آنکه این خطر همچنان وجود دارد این غیبت تداوم دارد و تا این خطر برطرف نشود امر غیبت ادامه خواهد داشت. ۲- امام زمان(عج) در توقیعی فرموده اند

14 آذر 1391

دی ولت: راز قدرت امام خامنه ای ؟

هرچند بیش از 20 سال از درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی سپری شده اما محبوبیت او به قوت خود باقیست. تمام کتاب های آموزشی موجود تنها نقل قول های خمینی را شامل نمی شوند بلکه تعالیم امامی را هم که در این فاصله همچون خدا پرستش می شود[!؟] در بر دارند. طبق اعتقاد شیعه کوتاه زمانی قبل از ظهور، دنیا پر از ستم و در هم گسیختگی است و در آخر امام برون آمده از غیب، اشرار را مجازات می کند.

14 آذر 1391

آثاروبرکات تربت امام حسین (ع)

شيخ عباس قمى رحمه الله عليه نقل مى كند كه استاد ما محدّث متبحّر ثقه الاسلام نورى رحمه الله عليه در دارالسّلام نقل فرموده كه روزى يكى از برادران من به خدمت مرحومه والده ام رسيد، مادرم ديد كه تربت امام حسين عليه السلام را در جيب پايين قباى خود گذاشته ، مادرم او را زجر كرد كه اين بى ادبى به تربت مقدّسه است زيرا كه در زير ران واقع شود و شكسته گردد.

13 آذر 1391

اسامی شهدای کربلا

نام هاى شهداى حمله اول ابن شهر آشوب تعداد شهداى اصحاب امام را در حلمه اول، چهل نفر ذكر كرده است كه نام بیست و هشت نفر از آنها را برده است و سپس مى‏گوید: ده نفر آنها از موالى حسین علیه‏السلام و دو نفر از موالیان امیرالمؤمنین بوده‏اند(5)، ولى ما براى آوردن ترجمه مختصرى از هر كدام آنها، در اینجا نام هاى آنان را از كتاب «ابصار العین» سماوى ذكر مى‏كنیم، كه بعضى از آنان بر اساس نقل دیگران در حمله اول شهید نشده‏اند و موارد اختلاف ذیلا مذكور گردیده است: 1 - ادهم بن امیه:از شیعیان بصره بود كه د

12 آذر 1391

نشانه کمال عقل

قال الرضا ع لَا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ- الْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ- يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ- وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ- لَا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَيْهِ- وَ لَا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ- الْفَقْرُ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنَى- وَ الذُّلُّ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ- وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ-ثُمَّ قَالَ ع الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ- قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ ع لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ- هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى- إِنَّمَا النَّاسُ

12 آذر 1391

مقالات

خلاصه ای ازمقالات

11 آذر 1391

  • تعداد رکوردها : 476