پورتال اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی ::thinkers.tebyan.net
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

تودهني ضريح امام حسين (ع) به دروغ بافي هاي بي بي سي

بي بي سي اكنون در تحليلي با اشاره به استقبال بي نظير مردم شهرهاي مختلف ايران از ضريح مطهر حضرت امام حسين عليه السلام مي نويسد: بهانه نگارش اين تحليل، نه فقط مشاركت بخش هاي مهمي از جامعه ايران در آيين هاي عزاداري دهه نخست محرم و عاشورا كه همچنين حضور معنادار و تأمل برانگيز درصد قابل توجهي از شهروندان ايران در شهرهاي مختلف و در مراسم استقبال از «ضريح امام حسين» در مسير انتقال آن به كربلاست.

24 آذر 1391

پیکر سالم یک شهید بعد از 12 سال

روایت سالم ماندن پیکر عالم و دانشمند بزرگ اسلام شیخ صدوق، بعد از 857 سال که تفصیل آن را بسیاری از بزرگان در کتب خود، مانند: خوانساری در کتاب روضات، تنکابنی در کتاب قصص العلمأ، مامقانی در کتاب تنقیح المقال، خراسانی در کتاب منتخب التواریخ، قمی در کتاب فوائد الرضویه و رازی در کتاب اختران فروزان ری نقل نموده اند، تنها نمونه ای از این کرامات الهی است.

24 آذر 1391

نسب حضرت مهدي (عج) در منابع اهل سنٌت

مهدويٌت، اصلي اساسي و انكار ناپذير در ميان امت اسلام است كه شيعه و سنٌي آن را يكي از مسائل مهم اسلامي به شمار مي آورند تاجايي كه اهل سنٌت اعتقاد به مهدويٌت را واجب و منكر آن را كافر مي­دانند.[1] با دقت در روايات معتبر به اين نكته پي مي­بریم كه «مهدي» لقب آن موعود آخر الزمان است كه در احاديث اهل سنٌت و شيعه به حسب و نسب وي كه از نسل پيامبر (ص) و فاطمه (س) وامام حسين (ع) است، بطور صريح اشاره شده است، كه اين مسئله مي­تواند به عنوان يكي از مسائل مشترك و وحدت آفرين بين دو فرقه مطرح شود.

19 آذر 1391

صلح عمومي دربهائیت

يكي از اصول دوازده گانه فرقه بهائيت،صلح عمومي و محكمه كبراي بين المللي است. در این زمینه عبدالبهاء می­گوید:« از جمله تعاليم اعلان صلح عمومي بود كساني كه پيروي كردند از هر ملت و از هر دين و مذهب در نهايت محبت اجتماع نمودند.»[1] بهائی­ها معتقدند که باید محکمه کبرایی در جهان بوجود بیاید و از طرف حکومتها و دولتها تقویت و پشتیبانی شود و همه آنچه که مورد اختلاف دولتها و ملتها قرار می­گیرد در آن محکمه حل و فصل شود تا جنگ و جدالی به وجود نیاید و جهان به ماتم نوجوانان خود دچار نشود. نمايندگان دولتها و ملتهایی هم كه

19 آذر 1391

استغاثه از ديدگاه وهابيت

استغاثه در لغت به معنای درخواست یاری نمودن می­باشد[2] و در اصطلاح عبارت است از: « ندایی که متوجه شخصی است که از دشواری و سختی واقع شده او را نجات می­دهد و یا بر دفع آ ن قبل از وقوع، کمک و یاری می­نماید و درخواست­های خود را از ارواح مقدسه­ی آنان طلب می­کند.»[3]

19 آذر 1391

طهارت در بهائيت

طهارت ظاهری که به معنای پاکی از نجاسات است 2 . طهارت باطنی که در مورد وضو ،تیمم و غسل میباشد؛مثلاً به کسی که وضو دارد،گفته می­شود که با طهارت است . در اینجا موضوع بحث ،مورد اول می­باشد که همان طهارت ظاهری است. در آئین بهائیت – بر خلاف عقیده مسلمانان - اصولا چیز نجسی وجود ندارد و همه چیز را پاک می دانند.

19 آذر 1391

صحابه نزد شيعه

عدالت صحابه یکی از مهمترین مسائلی است که بین مکتب تشیع با اهل­سنت اختلافات جدی وجود دارد و سوالاتی که شیعه در این رابطه از اهل سنت دارد، این اعتقاد را به تناقض کشانده ­است. در این مقاله باید نظر شیعه را نسبت به صحابه روشن ساخت تا علاوه بر شناخت دیدگاه تشیع نسبت به صحابه، به اعتراضات بدون دلیل دیگران به عقیده شیعه پاسخ داده شود.

19 آذر 1391

خاتميّت و بهائيت

دلائل عقلی و نقلی فراوانی اعم از کتاب،سنت و اجماع مسلمین وجود دارد که مسئله خاتمیت پیامبر اسلام (ص)را ثابت می­­­­کند و قرآن با صراحت به این مطلب ، اشاره نموده است : "ما کان محمّدٌ أبا أحد من رجالکم ولکن رسول اللّه وخاتم النبیّین وکان اللّه بکلّ شیء علیما"[5] «محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، بلکه پیامبر خدا و ختم‏کننده‏ی پیامبران است و خدا، به همه چیز دانا است.» لذا ادعای نبوت و پیامبری باب ، مخدوش و بی ارزش می­باشد چون چنین ادعایی ، مخالف نص شریف قرآن و اقوال علمای لغت می­باشد چون با

19 آذر 1391

مصحف فاطمه(س)

علوم اهل­بیت (ع) هم چنان که لدنی و از سوی خداوند است،ظواهری برای اتمام حجت و احتجاج بر مردم دارد که این نیز از جانب خداوند است و فضیلتی کمتر از الهامات قلبی و علوم معنوی ایشان ندارد.از جمله نشانه­ها و علومی که اهل­بیت(ع) از آنها استفاده می­کنند و جنبه ظاهری دارد و هیچ کس جز ایشان به آنها دسترسی ندارند، نشانه­ها و علومی است که به صورت ارث در بین اهل­بیت(ع) استمرار یافته است که از جمله­ی آنها انگشتر، شمشیر، زره، پرچم و عمامه و عصای پیامبر اکرم(ص)، جفر(جفر سرخ و جفر سپید)، جامعه، مصحف یا کتاب حضرت امیرالمومنین علی(ع)، صحیفه مختومه الهی، و مصحف حضرت فاطمه(س)، الواح

19 آذر 1391

ابن تيميه

او کسي است که افکار و عقاید وهابي­ها از او سرچشمه گرفته شده و در واقع مؤسس این مذهب به شمار می­رود.وهابیها در مدح و منزلت او کتاب­های زیادی نوشته­اند و از او تجلیل­های زیادی به عمل می­آورند لذا ما در این مقاله مختصری از فعالیتهای وی را بیان می­نماییم. ابن تیمیه درماه ربیع الاول سال 661 هجرى در شهر حرّان و در خانواده­اى از مشايخ حـنـابله متولد شد. نسب او احمد بن عبدالحليم بن عبدالسلام بن عبداللَّه بن أبی القاسم الحرانی، تقي­الدين، ابوالعباس، ابن تيميه، الدمشقی، الحنبلي است.[1]او پس از مدتی با خانواده­اش وارد دمشق شد و در ابتدا نزد پدرش مشغول به ‏تحصيل شد و سپس اساتيدي همچون ابن عبدالدائم،مجد الدین بن عساکر،ابن ابي­اليسر و بسیاری دیگر از اصحاب حنابله را براي خود انتخاب کرد.[2] او علاوه بر این اساتید نزد جماعتی از زنان نیز به درس خواندن مشغول شد، از جمله: امّ العرب فاطمه دختر ابن عساکر، امّ الخير ستّ العرب دختر يحيي بن قايماز، زينب دختر أحمد مقدسيّه، زينب دختر مکّي حرانيه [3] همچنین آخرين استاد او نیز شرف الدين احمد بن نعمه مقدسي بود که می­گوید: من اجازه فتوا را به ابن تيميه دادم.[4]

19 آذر 1391

بهائيت دركلام مراجع

آیت الله خامنه­ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در رابطه با کفر بهائیت و نیز نجس بودن آنها و همچنین در جواز یا عدم جواز معاشرت و داد و ستد با بهائی­ها و نیز حاضر شدن بر سر سفره آنها و خوردن غذای آنها می فرمایند: جمیع افراد فرقه ضاله بهائی محکوم به کفر و نجاست هستند و از غذا و سایر چیزهایی که با رطوبت مسری در تماس با آنها بوده است باید اجتناب کرد و در صور

19 آذر 1391

راه هایی برای لمس خوشبختی

الفبای زندگی را شاید بشود در چند جمله خلاصه کرد، آن گاه که سعی دارد به ما یاد بدهد اگر دنبال عشق هستی، عاشق باش؛ اگر دنبال آرامشی، آرام باش؛ اگر دنبال شادی هستی، شاد باش؛ اگر دنبال اتفاقی جدید هستی، تغییر کن؛ اگر دنبال ماجرا هستی، ذهنت را باز کن؛ اگر دنبال موفقیت هستی، پرتلاش باش و اگر دنبال مهربانی هستی، مهربان باش. محبت، شادی و آرامش؛ اگر این سه احساس در یک جمع وجود داشته باشد، بی شک همه حضار در آن، چه جمعی خانوادگی باشد، چه کاری و چه دوستانه، احساس خوشبختی می کنند، اما رسیدن به این احساس به مهارت نیاز دارد که با تمرین کردن به دست می آید.

19 آذر 1391

اولین حضور استاد قرائتی در سیما

روزی که به سازمان صدا و سیما رفتم، با بهانه‏ گیری و وسواس بسیار از من تست گرفتند و زمانی که در امتحان قبول شدم، پیشنهاد کردند بدون لباس روحانیت برنامه اجرا کنم. روی حرفشان هم مصّر بودند و می گفتند ما به جز دو روحانی (حضرت امام و آیت الله طالقانی) به دیگران اجازه حضور در این سازمان را نمی دهیم. من هم قبول نکردم و گفتم نظر آنان را به اطلاع حضرت امام‏ (ره) می رسانم. به هر حال پذیرفتند با لباس روحانیت برنامه اجرا کنم.

19 آذر 1391

بيستم محّرم دفن بدن جون در کربلا

او جنگ نمایانی کرد،تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم های فراوانی به او وارد کردند. هنگامی که روی زمین افتاد ،امام حسین(ع) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود: "الهم بیض وجهه و طیب ریحه و احشره مع محمد و آل محمد(ع). بارالها رویش را سپید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت(ع)، محشورش نما. از برکت دعای حضرت روی غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوی عطر از وی به مشام رسید، چنانکه وقتی بدن او را بعد از ده روز پیدا کردند صورتش منور و بویش معطر بود.

18 آذر 1391

دعایی که امام حسین(ع) به فرزند خود آموخت ..

از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت شده که می فرمایند: "پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم هایشان خون، فوران می کرد، فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه علیها السلام آن را به من آموخت فراگیر، او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل آن را فرا گرفته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می شود و پیش آمدهای عظیمی که رخ می دهد آنرا بخواند."

18 آذر 1391

شبهاتی پیرامون فلسفه عزاداری

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به نامه ای پیرامون فلسفه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، تاکید کردند: اگر عزاداری ها برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نبود، همه چیز مُرده بود؛ این ها رمز حیات، حفظ سابقه، حفظ هویّت و میراث بزرگ فرهنگی است.

17 آذر 1391

با جواد فروغی؛ ستاره قرآنی دهه 60؛

جواد فروغی نوجوان را خیلی ها می شناختند، قرائت قرآن مشهوری داشت و در بیشتر مسابقات بین المللی قرآن شرکت می کرد اما چند وقتی است از آن شور خبری نیست. شما کنار رفته اید یا ما بی خبریم؟ من که هرگز از قران دور نمی شوم. اصلا مگر می شود بدون قران زندگی کرد؟ نکته اینجاست که شرایط فرق کرده و من هم دیگر آن نوجوان و کودک سال های قبل نیستم. از سوی دیگر گرفتاری های روزمره زندگی که سراغ هر کسی می رود مرا هم درگیر کرده. با این حال فعالیت های قرآنی من نه تنها کم نشده بلکه فکر می کنم بیشتر هم شده. البته نوع و شیوه اش کمی تغییر کرده. شاید به خاطر همین کمتر چیزی شنیده می شود و شما هم کمتر باخبرید.

17 آذر 1391

نماز شب و آثار آن در دنیا

- بازداشتن از گناه یکی از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است.بهترین وسیله ای که مانع گناه انسان می شود و قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام آن را امضا کرده است نماز است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: « فإنّ صلاة الیل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب انسان را از گناه باز می دارد.»

17 آذر 1391

جزئیات جدید از تربتی که روز عاشورا خون گریست

مسؤول موزه آستان مقدس حسینی در این باره گفت: ما این تربت را در یک شیشه مخصوص و در مکان معینی در موزه قرار داده بودیم. به این صورت که شش نمونه مختلف از این تربت را که منسوب به قبر مطهر امام حسین علیه السلام بود و از اشخاص و معتمدین کربلا به دست ما رسیده بود با هم مخلوط کرده و در شیشه ای .....

16 آذر 1391

توصيه آيت الله بهجت(ره) به يک عمل مستحبي

معلوم مى شود نماز شب مستحبى است نظير روضه خوانى، که وقتى در زمان رضاخان منع کردند، يکى از اصحاب و اطرافيان حاج شيخ عبدالکريم حايرى (رحمةالله) به ايشان عرض کرد: چيزى نيست ، روضه خوانى يک عمل مستحب است که پهلوى آن را منع کرده است. حاج شيخ (رحمةالله) فرمود: بله مستحبى که هزار واجب در آن است.

16 آذر 1391

  • تعداد رکوردها : 490